logo

دسته بندی محصولات

جستجو
دسته بندی
فیلتر محصولات
احداث چمن
تاریخ انتشار : Jan 02, 20

احداث چمن


راهنمای کامل احداث چمن


زمین‌های چمن با توجه به ویژگی‌های گونه و نوع رقم به چند روش احداث می‌شوند. بذرکاری، قطعه کاری، استولون کاری و توپی کاری. برای احداث زمین چمنی ماندگار باید به مراحل زیر توجه خاصی نشان داد:

1.آماده سازی خاک برای احداث چمن

آماده سازی خاک برای موفقیت در کار حیاتی است به جز چند استثناء روش‌های آماده سازی خام در تمام روش‌ها یکسان است.
الف:آزمون خاک
نخستین مرحله در آماده سازی آزمون خاک است. در هنگام آماده سازی خاک افزودن کود ماراتن استوریت (stot-it) به میزان 10% از کل حجم خاک منطقه ریشه می‌تواند تخلخل خاک را افزایش داده و باعث بهبود پنجه زنی چمن در زمان استقرار گردد.
ب:ایجاد لایه زهکش
برای خروج آب اضافی از منطقه فعالیت ریشه نیاز به ایجاد زهکش وجود دارد .به این منظور با ایجاد شیب 1 تا 2 درصدی در هر 100 متر طول زهکشی مناسبی ایجاد می‌شود.
پس از کنار زدن خاک توصیه می‌شود لوله‌های زهکشی (لوله‌های پلاستیکی سوراخ دار) در عمق 750 میلی متری زمین به همراه لوله‌های آبیاری در زمین نصب شود. زهکشی در زیر زمین برای حفظ کیفیت چمن‌های ورزشی یک امر ضروری می‌باشد.
ج:شیب بندی اولیه
این کار ممکن است شامل تسطیح ساده خاک و یا ساخت لایه زیرین که قرار است خاک سطحی روی آن ریخته شود، باشد. باید توجه داشت که لایه زیرین هم تراز لایه نهایی باشد و شیب خاک سطحی با دقت انجام شود مثلا شیب به سمت پی ساختمان نباشد.
د:حذف مواد زائد
قبل از ریختن خاک سطحی حتما زمین را از مواد زائد، سیمان، چوب‌های خشک شده و سنگ ریزه و... پاک کنید چون در بلوغ چمن دچار نابسامانی‌های زیاد می‌شود.
ی:تدخین خاک
این مرحله در زمین چمن‌های ورزشگاه‌ها و زمین گلف ضروری است. عمل تدخین خاک باعث حذف حشرات، میکرو ارگانیسم‌های بیماری زا و علف هرز می‌گردد به این صورت که از متیل بروماید و تزریق آن در خاک استفاده می‌شود و باید 24 ساعت جهت خروج گاز سمی آن از زمین اجازه داده شود.


2.کود آغازگر


به عنوان مرحله نهایی قبل از کاشت باید یک کود با فسفر بالا و نیتروژن و پتاسیم کم استفاده کرد. مهمترین عنصر در هنگام استقرار چمن فسفر است. 
کود آغازگر نباید با لایه عمقی خاک مخلوط شود و به وسیله‌ی شن کش یا چنگک تراکتوری سبک باید در 5 سانتی متری خاک قرار داده شود.
پس از پایان، محل احداث باید به طور کامل تسطیح شود که رد پاها و چرخ ها به صورت عمیق در منطقه رها نگردد. برای این کار م‌یتوانید از غلطک سبک استفاده کنید.
 

3.کاشت بذر


الف:انتخاب بذر
بر اساس نوع منطقه و آب و هوا مکان کاشت و زمان کاشت بذر را انتخاب کنید
چمن های فصل گرم سیستم ریشه ای عمیق تری نسبت به چمن های فصل سرد دارند.بیشترین توده چمن ریشه چمن فصل سرد در عمق 30 تا 45 سانتی متری فوقانی خاک میباشد اما چمن فصل گرم معمولا تا 90 سانتی متری یا بیشتر در داخل خاک میرسد و این دلیل سازگاری بیشتر چمن های فصل گرم با خشکی و کم آبی میباشد.
ب:زمان بندی
زمان بندی کاشت بذر وابسته به این میباشد که نوع چمن مورد استفاده از گونه های فصل خنک یا گرم باشد.
چمن های فصل گرم در مناطق معتدل بهترین جوانه زنی را در فصل بهار (یعنی زمانی که دمای خاک به اندازه کافی برای جوانه زنی بالاست) دارند.تاریخ دیگر بذر پاشی این گونه ها در محلی که آب کافی در اختیار باشد تابستان است اما بر اساس مطالعات اگر بعد از تیرماه انجام گیرد با شکست مواجه میشود.
بهترین زمان بذر پاشی برای چمن های فصل خنک اواخر تابستان یا اوایل پاییز میباشد.بذر پاشی زود هنگام اغلب گونه ها توانایی رقابت با علف هرز یکساله را بالا میبرد.
ج:میزان بذر
بذر های سردسیر بین 55 تا 60 گرم در هر متر مربع و بذر های گرمسیری 50 گرم در هر متر مربع
د:عمق بذرکاری
بذر چمن معمولا بر روی خاک پاشیده میشود و سپس با شن کش در خاک مخلوط میشود(به آرامی)و سپس لایه ای نازک کود دامی روی آن ریخته میشود از نفوذ نور مستقیم خورشید و یا سرما جلوگیری شود

4.آبیاری

یکی از عوامل موفقیت چمن کاری آبیاری مناسب است.بذر در جوانه زنی نیاز به رطوبت کافی دارد. در فصل گرم در هفته اول روزی دو بار نیاز به آبیاری مه پاشی با سرآبپاش مخصوص میباشد اما پس از استقرار چمن نیاز با کاهش آبیاری برای جلوگیری از گند کردن ریشه ضروری است.

ارسال دیدگاه